Vad är UX writing?
Du har säkert sett termen UX writing dyka upp allt oftare under de senaste åren. Men vad betyder det egentligen?
Som UX writer arbetar du med de ord som guidar människor genom en digital upplevelse. Från knappar och felmeddelanden till onboardingskärmar och köpflöden – UX writing hjälper användarna att förstå var de befinner sig, vad de kan förvänta sig och vad de ska göra härnäst.
En bra UX writer:
skapar tydlig, användbar copy
tar hänsyn till designen, såväl som till orden
har ett nära samarbete med designers, utvecklare och researchers
skriver med användarens mål i åtanke, samtidigt som hen tar hänsyn till affärsbehoven.
Till skillnad från marknadsföringscopy, som ofta syftar till att övertyga, är fokus för UX writing på att hjälpa. Det handlar om att ta bort friktion och se till att användarna inte behöver stanna upp och tänka efter. När orden fungerar känns upplevelsen smidig och enkel.
Oavsett om du bygger en mobilapp, en SaaS-produkt eller en streamingtjänst är det orden i din produkt som avgör hur människor upplever den.
Och när orden fungerar, fungerar produkten.
UX writing är design
Det handlar inte bara om att skriva UX-copy. Som UX writer tänker du igenom logiken i användarresan. Ditt jobb är inte bara att lägga till text på knappar som någon annan har designat. I likhet med en UX-designer är det ditt jobb att fundera över designen och hur informationen presenteras. Borde knappen ens finnas där?
Som UX writer måste du kunna sätta dig in i användarens situation och lösa hens problem. Du måste förstå hur den mänskliga hjärnan fungerar och vad vi kan göra för att minimera den kognitiva belastningen för användaren.
Vissa UX writers skissar fram egna wireframes i Figma (eller kanske en whiteboard?) som en utgångspunkt för hur UX-flödet kan se ut. Andra gör inte det, men de har ett nära samarbete med sin designkollega.
Hur arbetet än fördelas – att ta in användarinsikter, ta fram UX-koncept, gå in på de små detaljerna i gränssnittet – så är allt ett samarbete. Som UX writer arbetar du med produktutveckling.
Copy och design är inte två skilda saker. Det finns ingen design utan copy. När vi ser texten som en integrerad del av designen skapar vi produkter som är enklare att använda, enklare att tycka om och enklare att lansera på olika marknader.
Är det skillnad på UX writing och content design?
Bra fråga! Och det finns olika uppfattningar om detta. Min uppfattning är: nej. UX writing och content design är samma sak.
Titeln "content designer" har uppstått på grund av behovet av att lyfta fram att detta är en designroll. Som UX writer eller content designer designar du upplevelsen med fokus på innehållet.
Vissa gör skillnad på rollerna. Jag anser att de uppgifter som du fokuserar på har mer att göra med den organisation du befinner dig i och hur senior du är.
För att göra det ännu mer förvirrande finns det också en roll inom sociala medier som kallas content designer och de gör något annat! Jag tror att det är därför man ibland kan se rollen "UX content designer" nuförtiden.
Min observation är att användningen av titlar också beror ganska mycket på var du är baserad. I Sverige är till exempel "UX writer" fortfarande vanligare än "content designer". I Storbritannien handlar allt om content design och i USA verkar det vara lite vanligare med content design.
Vi kan säga att hela branschen är förvirrad.
I slutändan handlar det mindre om titeln och mer om effekten. Bra UX writing stödjer inte bara designen – det är designen.
Behöver ditt företag hjälp med UX writing? Vi hjälper er.
Ta en titt på våra tjänster.